In een diepgaande discussie met het ministerie van Economische Zaken is helderheid gekomen over de rol van de vervoerder van mest bij de verplichte mestverwerking. Dat meldt brancheorganisatie Cumela Nederland.
In alle discussie over de verplichte mestverwerking was grote onduidelijkheid over de rol van de vervoerder in de verplichte mestverwerking. In de meststoffenwet zitten verschillende hoofdstukken. De rol van de intermediair/vervoerder kan in verschillende hoofdstukken verschillend zijn.
Zo is de rol van de vervoerder in het hoofdstuk over het vervoeren van mest een heel belangrijke en bepalende. De vervoerder heeft bij het vervoer een belangrijke rol, met veel verantwoordelijkheden. De vervoerder is in een groot deel van de gevallen ook de eigenaar van de vervoerde mest.
In het hoofdstuk over de verplichte mestverwerking heeft enkel het vervoeren van mest geen rol. De vervoerder is daarmee in de verschillende contractmogelijkheden geen partij. Alleen wanneer de vervoerder de mest exporteert wordt hij wel partij. Dit komt doordat het exporteren van mest is de wet is gedefinieerd als mestverwerken. Omdat de vervoerder bij export mestverwerker is, is hij daarmee ook partij.
Gevolg van deze duidelijkheid is – binnen het kader van de verplichte mestverwerking – dat een vervoerder die alleen binnen Nederland mest vervoert geen rol heeft, behalve wanneer de mest op zijn naam (in een op zijn naam geregistreerde opslag) wordt gelost.
‘Deze insteek is nu wel duidelijk, maar leidt in de praktijk tot allerlei onnodig omrijden, lossen en laden en veel extra kosten die nergens voor nodig zijn. Wij blijven pleiten voor een praktischer insteek’, aldus Cumela.